• 15.06.2017, 20:30

Roma: Reiseguide

Jeg vil påstå at Roma er en by mange ønsker å dra til i løpet av livet. Siden jeg var der for noen uker siden ønsket jeg å lage en liten reiseguide til dere! Forhåpentligvis faller den i smak og kan kanskje komme til nytte i fremtiden. Det finnes selvfølgelig uendelige måter å oppleve Roma på, men denne guiden er lagd slik vi brukte dagene der. Selv om vi var der fem dager har jeg valgt å lagd en guide for tre dager da jeg mener dette er absolutt nok tid til å få med seg det viktigste å se første gang man er i Roma. Jeg har også øverst for hvert avsnitt skrevet navnene på stedene fra kartet vi fikk i Roma, så man kan lett finne frem om man skal dit. Håper dere liker guiden!

DAG 1: OPPLEV SENTRUM AV ROMA
PIAZZA DEL POPOLO - VILLA MEDICI - TRINITA DEI MONTI - FONTANA DI TREVI - PANTHEON - PIAZZA NAVONA

SAMSUNG CSC

Første dag er det alltid fint å bli kjent med byen du er kommet til. Jeg vil anbefale å finne hovedgaten Via Del Corso. Fra denne gaten er det korte avstander til flere turistplasser man må få med seg. På den ene siden av gaten finner man spansketrappene som man kan gå opp til et fantastisk utsikt over byen samt en veldig stor og fin park man kan nyte en is i. På denne siden finner man også Trevifontenen lengre sør.

På den andre siden av gaten finner man Pantheon, marked, og Piazza Navona som var et veldig kjekt restaurantstrøk. Til sammen kan man kanskje regne rundt 4-5 timer til å se disse stedene (+/- om man skal shoppe og spise innimellom). Veldig fin måte å gjøre seg kjent med byen.

Vi bodde på Residenza Roma, et lite hotell med kun seks rom. Vi trivdes veldig godt der med 10 minutter fra hovedgaten, 15 minutter fra spansketrappene, 20 minutter fra vatikanet, og 40 minutter fra Colosseum (gåavstander). Eneste vi ikke var fornøyd med var frokosten da vi ikke fikk velge hva vi ville spise, og det var bare en liten croissant. Ellers helt fint rom, og som sagt, veldig sentralt.
Roma er en by jeg vil anbefale å oppleve til fots, da det er fine gåavstander til det meste. Men for all del, husk masse vann og gode sko! Jeg er ekstremt glad for at vi var der i mai, for å gå i 26-30 varmegrader var allerede varmt, så vet ikke hvor langt vi hadde orket å gå hver dag med 30-40 varmegrader i juli.

DAG 2: ØSTKANTEN
COLOSSEUM - ARCO DI TITO - ARCO DI CONSTANTINO - VIA SACRA  - SANTA MARIA MAGGIORE

SAMSUNG CSC

Dag to valgte vi å bruke sør i byen (østsiden av elven) og oppleve Colosseum og antikkens Roma. Til denne turen hadde vi forhåndsbestilt en guidetur på tre timer, og vi angret ikke et sekund! Det var en veldig fin tur med god informasjon, og vi fikk tid nok til å ta bilder. Vi ble guidet gjennom Colosseum, Forum Romanum, opp til Palatinerhøyden, og til slutt gjennom Via Sacra. Sykt bra tur! Vi fikk også se Konstantinbuen. Etter å bli guide i tre timer har man resten av dagen til å oppleve mer av den sørlige delen i Roma. Man kan for eksempel gå ned til Piazza Cavalieri di Malta og se Peterskirken gjennom et nøkkelhull. En annen mulihget er å utforske østkanten av byen. For eksempel kan man gå nordover til Domus Aurera, Santa Maria Maggiore kirken, og operaen. Alle gater har noe å by på, og det er en fin opplevelse å gå rundt i Roma.

Det kan være helt ekstreme køer til de mest kjente turiststedene som Colloseum, Vatikanmuseumet, og Peterskirken. Anbefaler derfor på det sterkeste å kjøpe forhåndsbilletter på nettet så man slipper forbi køen. Vi gjorde det og angret ikke et sekund når vi så de lange rekkene med køer i stekende sol!
Er du på utskikk etter en shoppingtur er nok ikke Roma destinasjonen. Roma er en opplevelsesby, og vi selv syns det var lite butikker der, til og med i hovedgaten. Prisene er også helt ekstreme, jeg fant blant annet sminkemerker jeg bruker som utrolig nok er billigere i Norge (det skulle man aldri tro!).

DAG 3: VESTKANTEN
MUSEI VATICANI - BASILICA S. PIETRO - CASTEL SANT ANGELO - S. MARIA IN TRASTEVERE

SAMSUNG CSC

Dag tre valgte vi å holde oss på vestlige siden av elven som renner igjennom Roma. Vi startet med å dra til Vatikanmuseumet som vi hadde forhåndsbestilt billetter til. Denne gangen valgte vi å kun slippe kø da vi fant ut at vi ikke trengte guide for å se skulpturer og malerier. Museumet var utrolig flott å gå igjennom. Man hadde god oversikt og det var lagt opp en fin vei å gå gjennom alle galleriene frem til det sixtinske kapell. Vi valgte å droppe Peterskirken da det var så ekstremt lang kø, men det er absolutt en ting jeg senere ønsker å få med meg og som jeg tenker man burde gjøre i Roma. Etter å ha brukt noen timer på museumet valgte vi å gå sørover til en utsikt vi hadde lest om. Dette var en fin tur hvor man fikk se hele byen. Videre fortsatte vi sørover til bydelen som skal være "det ekte Italia". Her opplevde vi mye mindre turister og det var en fin opplevelse å gå i gatene hvor det var tydelig flere av de som bodde i Roma. På kvelden kan man gå oppover langs elven. Broene er utrolig vakre når de lyser i mørket, og man går også forbi Castel Sant Angelo.

Les menyene på restauranter! Selv om alle serverte pizza, pasta og salat var det ikke alle spisesteder som hadde like bra kvalitet. For meg var det i alle fall stor forskjell om jeg fikk ekte parmaskinke på pizzaen og ikke påleggskinke slengt på. Det eneste jeg angret på jeg ikke hadde gjort før vi dro var å finne spisesteder. Du bør få god piazza og pasta for mellom 10-12 euro per person.

Håper dere fikk noen gode tips om dere booker turen til Roma! ♥

Charlotte

15.06.2017 kl. 20:42
Kjempefine bilder :)

15.06.2017 kl. 20:50
Charlotte: Tusen takk! :)

livetmitt93

15.06.2017 kl. 20:45
takk for tips, reiser dit i morra:)

15.06.2017 kl. 20:49
livetmitt93: Så moro! Håper du får en superfin tur :)

stavangerinmyheart

15.06.2017 kl. 20:52
så kjekk oppsummering. Tusen takk - kjekk lesing:)))

25.06.2017 kl. 17:43
stavangerinmyheart: Takk for at du leste det! Veldig hyggelig å høre :)

probrows

15.06.2017 kl. 22:03
Tusen takk for fine tips :))) Setter veldig pris på der. Du er go :)

25.06.2017 kl. 17:43
probrows: Så hyggelig du likte innlegget, det setter jeg veldig stor pris på! <3

Charlene N. Nedrum

15.06.2017 kl. 23:26
looks amazing!

25.06.2017 kl. 17:42
Charlene N. Nedrum: It was amazing!!

Kathrine Skaug

16.06.2017 kl. 00:04
For et fint innlegg - høres ut som noen flotte plasser :-)

25.06.2017 kl. 17:42
Kathrine Skaug: Tusne takk! Ja, Roma er en av de vakreste byene jeg har vært i <3

TINANNA

16.06.2017 kl. 00:31
Åå, elsker Roma! Har vært der to ganger, men må nok tilbake hundre ganger til, for å oppleve alt byen har å by på :D

25.06.2017 kl. 17:40
TINANNA: Skal defo tilbake!! :)
Tusen takk for flott reiseguide! Jeg elsker rett og slett å lese slike innlegg, enkelt og greit fordi jeg har reist veldig lite og liker å vite en del om stedene før jeg eventuelt reiser dit :-)

Ha en fantastisk fredag!

25.06.2017 kl. 17:40
Tiril Sørensen: Takk selv for at du leste den! Jeg syns det også er utrolig gøy med reiseguider, så håper på å lage noen om England siden jeg har bodd der i tre år :) Tusen takk, håper helgen din har vært superduper!! <3

MK

16.06.2017 kl. 15:06
Kjempefine tips du deler her :-) Jeg har selv vært i Roma en gang, og det var en nydelig by, og det var ikke minst utrolig god mat! Haha :-)

25.06.2017 kl. 17:39
MK: åå, kunne gjerne spist mer pizza og lasagne derfra! :D

Lotta Salbuvik

16.06.2017 kl. 23:53
Jeg har såå lyst til å dra ditt! Kjempe fine bilder<3

Lotta Salbuvik: det må du en gang i livet! helt fantastisk by <3

Tessa Bennett

17.06.2017 kl. 10:45
Åh, jeg har så lyst til å dra ditt! Kjempe fine bilder :)

Tessa Bennett: Gjør det! Utrolig vakker by <3

Baketerapi

17.06.2017 kl. 11:41
fint bilde av deg :)

25.06.2017 kl. 17:35
Baketerapi: tusen takk! :)

Alida

20.06.2017 kl. 17:06
så fine tips og så fine bilder <3

21.06.2017 kl. 13:05
Alida: takk! Så hyggelig du likte innlegget ??